Projekt wnętrza

Zakres prac i rodzaje projektów

Zakres prac – bo o nim mowa – to wszystko to, co musisz po kolei wykonać dla swojego klienta. Ilość rysunków, wizualizacji, wizyt na budowie, spotkań i poprawek może Cię przyprawić o mocny ból głowy, jeśli wcześniej nie ustalisz tego z klientem.

Każdy klient jest inny i każdy projekt też będzie inny. Jeśli klient ma spory budżet oraz czas, możesz zaproponować mu kompleksowy projekt. Jeśli klient nie ma czasu, bo ekipa remontowa właśnie zrywa wszystkie tapety i musisz szybko reagować, wystarczy wizyta z klientem w sklepie z wyposażeniem wnętrz. Są również klienci, którym wystarczy tylko garść inspiracji, by z całą resztą sobie poradzić.

Aby łatwiej Ci było zaproponować klientowi to, co dla niego najlepsze, poznaj kilka form współpracy.

MOODBOARD

Najprostszym i najszybszym projektem jest MOODBOARD, czyli tablica inspiracji. Jest to projekt w formie graficznej z wybranymi przez Ciebie elementami wystroju wnętrz i kolorystyką oraz rzutem funkcjonalnym z krótkim opisem. Taka tablica sprawdza się u klientów, którzy nie mają potrzeby wykonania pełnego projektu, ale potrzebują pomocy w doborze kolorystyki i dodatków do swojego wnętrza, chcąc je odświeżyć lub wykończyć. Jest to jedna z tańszych opcji dla klienta, który może nie mieć budżetu przeznaczonego na projektanta. Jeśli zaproponujesz mu taką tablicę, może się okazać, że dzięki Twoim pomysłom jego wnętrze będzie dużo bardziej funkcjonalne i lepiej zaaranżowane.

KONSULTACJA

Dla kogo jest porada projektanta? Dla wszystkich tych, którzy potrzebują szybkiej pomocy lub chcą się dowiedzieć, co mogą zmienić w swoim wnętrzu, ale nie potrzebują projektu, świetnie dogadują się z fachowcami oraz uwielbiają sami majsterkować. To również propozycja dla tych, który potrzebują tylko kilku wskazówek podczas zakupów, aby kilkoma dodatkami lub odpowiednim zestawieniem materiałów zmienić swoje wnętrze w prawdziwe królestwo.

W swojej ofercie możesz mieć konsultację projektową. Jeśli trafi Ci się klient, któremu wystarczy rozmowa i kilka wskazówek dotyczących jego wnętrza, zaproponuj mu właśnie takie rozwiązanie. Będziesz mogła się podzielić z nim wiedzą, którą wykorzysta w swoim mieszkaniu. Obawiasz się, że gdy przekażesz mu tak wiele informacji, on już do Ciebie nie wróci? Nic bardziej mylnego. Jeśli dobrze poprowadzisz rozmowę i złapiesz z nim dobry kontakt, z pewnością będzie chciał od Ciebie coraz większej pomocy. Bądźmy szczerzy, czasem bez projektu nawet my, projektanci, nie mamy pewności, czy to, co chcemy wykonać, jest możliwe. Bez wymiarów i skali ciężko podejmować kluczowe decyzje. Niemniej jednak taka konsultacja może być poczuciem bezpieczeństwa dla Twojego klienta a Ty będziesz miała okazję sprzedać swoją osobowość. Jeśli ją kupi, na pewno do Ciebie wróci.

ZAKUPY Z PROJEKTANTEM

Uzupełnieniem konsultacji może być oferta wspólnych zakupów. Brzmi nieźle? Pewnie, jeśli klient nie ma czasu, ekipa praktycznie wchodzi za dwa dni a klient nie ma pojęcia, jakie płytki, podłogi czy kolory ścian i dodatków będą dobrze ze sobą wyglądać, możesz ten problem rozwiązać. Klientowi, który dzwoni do Ciebie i mówi, że dopiero dostał Twój numer a fachowcy skuli już stare płytki, powiedz, że wprawdzie projektu nie zdążysz już zrobić, ale pomożesz mu wybrać odpowiednie elementy wykończeniowe i dekoracyjne. Wtedy on nie będzie miał stresu, że wybierze wiosenną trawę zamiast butelkowej zieleni, a Ty będziesz miała szansę pokazać, co potrafisz. Nie stracisz klienta, a być może zyskasz również kolejnych.

WIZUALIZACJE

Dla kogo jest oferta wizualizacji? Oczywiście tym klientom, który nie mają wyobraźni przestrzennej, Twoja porada niewiele pomoże, bo nawet, jeśli jej wysłuchają, to nie będą w stanie sobie tego ułożyć w głowie, a do tego budżet na projekt jest niewielki. Dla takich klientów możesz stworzyć wizualizację wnętrza, pokazując, jak połączyć w danym pomieszczeniu meble, dodatki i kolory. Dzięki temu klient będzie spokojnie mógł zobaczyć, jaki efekt końcowy ma osiągnąć, i jeśli lubi zakupy, to świetnie sobie poradzi z kompletowaniem elementów wnętrza. Dobrze, jeśli oprócz samej wizualizacji dasz mu jeszcze opis tego, co ma „na obrazku”. Być może nie zauważy, że obraz wisi w 2/3 wysokości albo że dywan ma wychodzić poza ramę sofy a zasłony mają być z lekkiego, zwiewnego materiału a nie ciężkiej kotary. Będziesz mogła się pokazać od strony artysty-pisarza. A co!

Tu musisz jednak uważać. Przy tworzeniu wizualizacji musisz pamiętać o tym, by nie tworzyć rzeczy, które wprawdzie wyglądają spektakularnie, ale nie da się ich wykonać bądź będzie to na tyle kosztowne, że klient i tak tego nie zrobi. Poza tym, skoro wybrał taką opcję, to jego budżet nie jest nieograniczony. Projektuj z fantazją, ale i z głową.

PROJEKT PODSTAWOWY

No i tym sposobem przechodzimy do konkretów. Projekt podstawowy to taka ekonomiczna wersja projektu wnętrzarskiego. Niby to, co najważniejsze, jest, ale nie kosztuje aż tak dużo, a jednocześnie Ty nie musisz poświęcać mu tyle pracy. Co powinnaś zawrzeć w takim projekcie?

– układ funkcjonalny pomieszczenia w formie rzutu
– rozwinięcia ścian
– podstawowe informacje o kolorystyce wnętrza
– podstawowe rysunki podłóg i sufitów
– podstawowe rysunki rozmieszczenia oświetlenia
– propozycję najważniejszych elementów wyposażenia i dekoracji
– wizualizacje w formie kolorowego szkicu (2 widoki/pomieszczenie)

To oczywiście moja propozycja. Możesz ją dowolnie zmodyfikować i ułożyć pod swoje umiejętności czy potrzeby. Nie musisz jednak wymyślać tego od nowa. Możesz po prostu skorzystać z tego, co robię ja.

PROJEKT KOMPLEKSOWY

Największa księga wśród całej wnętrzarskiej oferty. To właśnie nad tym projektem jest najwięcej pracy. Tu nawet rozmiar buta ma znaczenie. Poniżej zrobiłam Ci listę elementów, którą taki projekt powinien zawierać. Oczywiście możesz ją dowolnie zmodyfikować pod swoje warunki i usługę.

Co zawiera projekt:
– inwentaryzację pomieszczeń objętych projektowaniem lub przetworzenie dokumentacji papierowej na elektroniczną
– układ funkcjonalny pomieszczenia w formie rzutu
– rozwinięcia ścian
– szczegółowe rysunki podłóg i sufitów
– szczegółowe rozmieszczenie oświetlenia
– rozmieszczenie instalacji elektrycznej, wodno-kanalizacyjnej, wentylacyjnej
– rysunki stolarki meblowej
– zestawienie elementów materiałów wykończeniowych
– zestawienie elementów wyposażenia, oświetlenia oraz dekoracji
– opis i wskazówki dla wykonawców
– wstępne wyceny materiałów
– wizualizacja fotorealistyczna (4 widoki / pomieszczenie)

Ta opcja jest najbardziej popularna ale też najbardziej czasochłonna i nie oszukujmy się najdroższa. Chociaż nie. Najdroższy jest projekt kompleksowy z nadzorem autorskim. Ale o tym napiszę poniżej. Dlaczego projekt kompleksowy musi swoje kosztować? Bo napracujesz się przy nim jak dziki osioł. Włożysz w to kupę energii, czasu, pomysłów, wiedzy oraz posypiesz grubą warstwą stresu i nieprzespanych nocy (chyba, że już robisz to po raz setny i wiesz już wszystko na ten temat, wtedy moje rady możesz schować do szuflady). To co oferujesz klientowi ma dużą wartość dlatego nie bój się brać za to odpowiedniego wynagrodzenia. Nie robisz tego przecież społecznie bo chcesz zbawiać świat. Owszem, sprawiasz, że klient będzie mieszkał piękniej i lepiej ale to nie szpital dla sierot żebyś dawała swoją pracę za głodowe stawki a potem zastanawiała się czy będziesz miała jak do tego klienta na budowę pojechać bo niedoszacowałaś kosztów paliwa. Ale o tym jak się wyceniać napiszę następnym razem.

PROJEKT KOMPLEKSOWY Z NADZOREM AUTORSKIM

Cóż, za wiele tu mówić nie trzeba. Do Twojej kilkunastostronicowej książki wnętrzarskiej ofercie dokładasz jeszcze bieganie na budowę i sprawdzenia czy wszyscy dobrze zrozumieli Twój projekt, czy wszystko się zgadza oraz będziesz gasić pożary. Ile takich wyjazdów powinno być? Tyle ile uważasz, potrzebujesz oraz tyle ile masz w umowie. Zawsze staraj się określić lub oszacować ile jesteś w stanie razy pojechać do sklepu czy na budowę by nie dokładać do interesu. Nie jest to łatwe zadanie ale jest możliwe.

UMOWA

To już wszystkie usługi jakie znam w zakresie projektowania wnętrz. Jeśli masz jakieś pomysły daj znać. Chętnie się o nich dowiem i napiszę o Twoim pomyśle na blogu.

A wracając do tematu. Kiedy już ustalisz z klientem rodzaj i zakres wykonywanych prac warto ustalić również terminy rozpoczęcia i zakończenia projektu, ilość możliwych zmian, dodatkowe dopłaty np. wizyty w sklepach, nadzór autorski, dodatkowe zmiany. To wszystko będzie miało wpływ na cenę. Jeśli klient zaakceptuje wszystkie warunki, terminy i ceny, spisz z nim umowę. Postaram się taki wzór przygotować ale daj mi troszkę czasu.

Oprócz umowy powinieneś mieć zgodę na przetwarzanie danych osobowych zgodnie z przepisami RODO ale o tym myślę, napiszę osobny wpis.

Jeśli podobały Ci się moje propozycje albo masz jakieś swoje własne daj mi znać w komentarzu lub daj łapkę w górę. Dzięki temu będę wiedziała, że choć trochę Ci pomogłam.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.